ChatGPT: Co to jest, jak działa i jakie ma zalety oraz wady

W listopadzie 2022 roku pojawił się ChatGPT, który zrewolucjonizował świat sztucznej inteligencji. Niektórzy twierdzą, że ta technologia może nawet zająć miejsce Google jako wyszukiwarki. Ale co to dokładnie jest? W tym artykule opowiadamy wszystko o tym systemie.

Czym jest ChatGPT?

ChatGPT to system czatowy, który działa w oparciu o sztuczną inteligencję i który pozycjonuje się jako jeden z najbardziej zaawansowanych w ostatnich czasach, ponieważ jest w stanie odpowiedzieć na wiele różnych pytań.

Technologia ChatGPT jest szkolona w celu prowadzenia rozmów. Konkretnie, opiera się na modelu językowym GPT-3 AI opracowanym przez OpenAI, firmę non-profit zajmującą się badaniami nad AI (założoną przez Elona Muska i Sama Altmana), której celem jest rozwój tego typu technologii z korzystną dla ludzkości perspektywą.

Ten model językowy został wytrenowany z dużymi ilościami tekstu i informacji, stając się zdolnym nie tylko do generowania tekstu, ale także do jego tłumaczenia.

Użytkownicy, którzy mieli już okazję wypróbować ChatGPT, są pod dużym wrażeniem jakości tej technologii zarówno jeśli chodzi o jej szybkość działania, jak i szeroką gamę tematów, na które jest w stanie prowadzić rozmowy. Technologia najlepiej sprawdza się w języku angielskim, gdyż w tym właśnie języku została opracowana.

Niektórzy eksperci ostrzegają jednak, jak ważne jest, aby podczas rozmów nie podawać prywatnych lub niebezpiecznych informacji, ponieważ AI nadal uczy się i trenuje na podstawie wszystkich przeprowadzonych rozmów.

Ale, krótko mówiąc, możliwości konwersacyjne ChatGPT są ogromne, od pisania artykułów lub streszczeń na dowolny temat, przez karty produktów, aż po skrypty na Instagram lub YouTube. A to tylko kilka przykładów. Dodatkowo możesz spróbować poprosić o nowe rzeczy, o które nikt wcześniej nie prosił, aby odkryć nowe funkcje.

Dlaczego ChatGPT jest tak niesamowity?

Najbardziej imponującą rzeczą w ChatGPT jest jego zdolność do udzielania zaskakująco kompletnych, dokładnych i precyzyjnych odpowiedzi, ponieważ nie odpowiada tylko w jednym akapicie. Ponadto jego odpowiedzi mają niezwykle naturalny ton, co sprawia, że bardzo trudno odróżnić jego teksty od tych napisanych przez człowieka.

Na razie nieznany jest jego przyszły wpływ i konsekwencje, jakie będzie miał na nasze społeczeństwo, choć niektórzy już teoretyzują o jego zdolności do zastąpienia Google (choć nie wszyscy aprobują tę teorię). Jasne jest, że w taki czy inny sposób odciśnie swoje piętno na środowiskach społecznych, biznesowych i zawodowych.

Jak możesz korzystać i rejestrować się na ChatGPT?

Przede wszystkim powinieneś wiedzieć, że korzystanie z ChatGPT jest bardzo proste, w rzeczywistości wiele z jego sukcesu wynika właśne z tego.

Aby rozpocząć korzystanie z ChatGPT musisz po prostu wejść na tę stronę i zarejestrować się lub zalogować, jeśli zakończyłeś już proces rejestracji. Po wejściu na stronę można rozpocząć interakcję z nią, zadając dowolne pytanie. Sugerujemy jednak, abyś był naturalny i zadawał pytania, które najbardziej Cię interesują.

Pamiętaj, że im bardziej kontekstowo sformułujesz swoje pytanie, tym dokładniejszą odpowiedź udzieli Ci ChatGPT. Ponadto możesz nie tylko sformułować pytanie, ale także wskazać język, w jakim chcesz uzyskać odpowiedź, ton czy styl. Możesz nawet poprosić o konkretną liczbę słów.

Z drugiej strony istnieje również zaawansowana możliwość, która polega na zainstalowaniu rozszerzeń dla Chrome, Microsoft, Firefox lub Edge. W ten sposób, gdy przeprowadzisz zapytanie w każdej z tych wyszukiwarek, po lewej stronie otrzymasz odpowiedzi proponowane przez ChatGPT, które mogą być dobrym uzupełnieniem informacji proponowanych przez inne strony.

Zalety i wady ChatGPT

Jak wszystko, technologia ta ma zarówno negatywne, jak i pozytywne aspekty.

Oto zalety technologii ChatGPT:

  1. Wsparcie zespołów marketingowych: wiele osób uważa, że tego typu technologia powstała, aby zastąpić pracę twórców treści. O ile jednak nie można tego wykluczyć w przyszłości, to na razie nie mają do tego możliwości. Z drugiej strony mogą być dużym wsparciem dla profesjonalistów, jeśli chodzi o prowadzenie strategii treści, na przykład będąc źródłem inspiracji.
  2. Rozwój chatbotów: ten model AI można wykorzystać do rozwoju chatbotów, aby prowadzić bardziej naturalne rozmowy z klientami i dokładniej i konsekwentniej odpowiadać na wszystkie ich pytania lub wątpliwości.
  3. Wsparcie dla tradycyjnych wyszukiwarek internetowych: jak wspomniano powyżej, ten czat można zainstalować jako rozszerzenie, aby wygenerować uzupełniające wyniki wyszukiwania do tych dostarczanych przez wyszukiwarki, takie jak Chrome lub Firefox.

Z drugiej strony, istnieją następujące negatywne aspekty:

  1. Stronnicze odpowiedzi: jak każda AI, która karmi się informacjami generowanymi przez ludzi, jej odpowiedzi mogą być stronnicze. Aby jednak ograniczyć te możliwości, twórcy wyznaczyli pewne granice. Z jednej strony nie odpowiada na pytania związane z bieżącymi sprawami, ani nie wyszukuje w sieci informacji o ostatnich wydarzeniach. Z drugiej strony nie odpowiada na „niestosowne prośby”.
  2. Dezinformacja: mimo dużych postępów, czat ten nie powinien być na razie traktowany jako poważne źródło informacji. Zresztą jeden z prezesów OpenAI, Sam Altman, ostrzegał przed eksperymentalnym charakterem systemu. Chociaż odpowiedzi generowane przez tę AI są bardzo udane, spójne i poprawne gramatycznie, nie oznacza to, że wszystko, co mówi, jest prawdą. Dlatego nie powinniśmy brać przekazywanych przez nią informacji za poprawne.

Rekomendowane artykuły